Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@23:48:54 GMT

بیوگرافی مهدی فخیم زاده

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۶۶۲۹

بیوگرافی مهدی فخیم زاده

کلیات

مهدی فخیم زاده متولد بیستم تیرماه سال ۱۳۲۱ در شهر تهران، بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اهل ایران است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ و تئاتر دانشجویی آغاز کرد و یک سال بعد توسط رضا میرلوحی به عرصه بازیگری در سینما معرفی شد، سپس در پس از انقلاب با بازی در نقش «نمکی» در فیلم «مسافران مهتاب» در سال ۱۳۶۶ به شهرت فراوانی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی فیم زاده در تلویزیون نیز بخاطر ساخت مجموعه‌های تاریخی و همچنین پلیسی شهرت بسیار زیادی دارد و تاکنون مجموعه‌هایی همچون «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «خواب و بیدار»، «حس سوم»، «ساختمان ۸۵» و «فوق سری» را ساخته و علاوه بر آن به ایفای نقش در آن‌ها نیز پرداخته است.

زندگی و ورود به دنیای هنر

مهدی فخیم زاده در سال ۱۳۲۱ و در خانواده‌ای هشت نفره در محله درخونگاه تهران چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همان شهر تهران به اتمام رساند سپس بنا به درخواست مادرش در رشته پزشکی وارد دانشگاه شد. اندکی بعد به علت عدم علاقه به رشته پزشکی و علاقمندی زیاد به سینما و تلویزیون به دانشکده هنر‌های دراماتیک تهران رفت تا در زمینه تئاتر به تحصیلات خود ادامه دهد. وی در کنار تحصیل در دانشکده هنر‌های دراماتیک، به تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران نیز پرداخت و موفق شد در مقطع کارشناسی در این رشته فارغ التحصیل شود. وی فعالیت‌های هنری خود را با تئاتر دانشجویی آغاز کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۸ با رضا میرلوحی آشنا می‌شود و او نیز از مهدی فخیم زاده دعوت می‌کند تا در فیلم «تپلی» بازی کند و به این ترتیب فخیم زاده برای اولین بار در سال ۱۳۴۹ وارد عرصه سینما می‌شود.

فعالیت‌های هنری پیش از انقلاب

مهدی فخیم زاده برای اولین بار در سن ۲۷ سالگی و در فیلم سینمایی «تپلی» ساخته رضا میرلوحی، به صورت حرفه‌ای وارد عرصه بازیگری شد. فعالیت‌های هنری وی در پیش از انقلاب محدود به عرصه سینما بود و در سال ۱۳۵۴ علاوه بر بازیگری، برای اولین بار نویسندگی و کارگردانی فیلم «مجازات» را نیز برعهده گرفت. او از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی بازی کرد که در شماری از این فیلم ها، در زمینه کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی نیز فعالیت داشته است.

فعالیت‌های هنری پس از انقلاب

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، مهدی فخیم زاده دوباره فعالیت هنری خود را در سینما و از سال ۱۳۶۰ آغاز کرد. وی در این سال فیلم سینمایی «میراث من جنون» را ساخت که در این فیلم مسئولیت نویسندگی، بازیگری و تهیه کنندگی را نیز برعهده داشت. چهار سال بعد و در سال ۱۳۶۴ با ساخت مستند داستانی «تاریخ قشم» پا به تلویزیون گذاشت و مورد توجه قرار گرفت تا اینکه با ساخت فیلم «مسافران مهتاب» در سال ۱۳۶۶ و بازی در نقش بیاد ماندی «نمکی» به اوج شهرت در میان نسل پس از انقلاب رسید. وی پس از مستند تاریخ قشم مجدداً برای بیش از یک دهه تنها در سینما فعال بود تا اینکه در سال ۱۳۷۵ با مجموعه تاریخی «تنهاترین سردار»، به تلویزیون بازگشت. از آن پس حضور مهی فخیم زاده در تلویزیون هموراه مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کرد و با ساخت سریال‌هایی همچون «ولایت عشق» (۱۳۷۹)، «خواب و بیدار» (۱۳۸۰)، «هم نفس» (۱۳۸۲) و «حس سوم» (۱۳۸۴)، شهرت بسیار زیادی کسب کرد. وی در سینما نیز موفق عمل کرد و موفق شد در سال ۱۳۷۰ دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه برای فیلم «شتاب‌زده» کسب کند و در سال ۱۳۷۲ برای فیلمنامه «همسر» و همچنین برای بازی در فیلم «تاواریش»، در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گیرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه مهدی فخیم زاده کارگردان بازیگر مرد فعالیت های هنری مهدی فخیم زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاثیر عمیق غیبت سه ستاره روی نمایش مس
  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل فولاد
  • بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • بیوگرافی و اسامی بازیگران سریال خاله خانم
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • (عکس) تصاویری خاص و متفاوت از میلاد کی‌مرام سوژه رسانه‌ها شد
  • تصویر قدیمی از بازیگر معروف و برادرزاده‌اش + عکس