بازگشت قدرتمندانه سلطان سریالهای پلیسی به تلویزیون
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۹۳۲۷
به گزارش افکارنیوز،
با گذشت شش سال از آخرین مجموعه تلویزیونی پلیسی به کارگردانی مهدی فخیمزاده ، این سریالساز برجسته قرار است با نویسندگی یک مجموعه پلیسی دیگر به تلویزیون بازگردد. او حتی ممکن است کارگردانی این سریال را برعهده بگیرد. نگاهی به کارنامه حرفهای مهدی فخیمزاده در تلویزیون، ما را به این تجربه جدید، امیدوار میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پلیسیهای جذاب فخیمزاده
سابقه مهدی فخیمزاده در تلویزیون درخشان است. مجموعه «خواب و بیدار» در ابتدای دهه 80، یکی از پربینندهترین و جذابترین سریالهای پلیسی تاریخ تلویزیون است که پخش آن از شبکه آیفیلم ، همچنان با استقبال مخاطبان همراه است. با گذشت نزدیک به دو دهه از این سریال، نام رویا نونهالی برای بسیاری از مخاطبان مترادف «ناتاشا» است. فخیمزاده تا هشت سال بعد، «همنفس»، «حس سوم»، «بیصدا فریاد کن» و «ساختمان 85» را ساخت که همگی به موفقیتهای نسبی رسیدند، با این حال هیچکدام «خواب و بیدار» نشد. او در نهایت در سال 93 سریال «فوق سری» را جلوی دوربین برد که تجربه ناموفقی از آب درآمد.
«فوق سری» و دوری 6 ساله
مجموعه پلیسی «فوق سری» که با رگههای کمدی، به عنوان سریال نوروزی شبکه یک در سال 94 انتخاب شده بود، در رقابت سریالهای نوروزی آن سال فروغ چندانی نداشت و شکست خورد. فخیمزاده که کارگردانی و بازی در نقش اصلی این سریال را بر عهده داشت، یک شب مانده به آخرین قسمت، در یک پست مجازی درخصوص تغییرات سریال ابراز نارضایتی کرد و با بیان این که سریالش «سلاخی» شده، نوشت: «دوستان عزیز سریالی که این روزها به نام «فوق سری» از شبکه یک سیما پخش میشود، سریال من نیست، بلکه لاشهای لتوپارشده از سریالی است که من ساختم.» هرچند هیچگاه به طور رسمی، دلخوری مهدی فخیمزاده از این اتفاقات، به عنوان دلیل جدایی او از تلویزیون مطرح نشد، اما او پس از این سریال، تا امروز در فهرست خالقان هیچ محصول تلویزیونی قرار نگرفت و در این فاصله شش ساله، تنها به عنوان بازیگر در مجموعه نوروزی «علیالبدل» حضور یافت و تا امروز دیگر با سیما همکاری نکرد.
سالهای ناموفق دوری از سیما
مهدی فخیمزاده در این سالهای دوری از قاب تلویزیون، در مجموعه «دندون طلا» اثر داوود میرباقری حضور داشت که موفقیت نسبی را برایش رقم زد. او سپس با سه فیلم سینمایی به جشنواره و سینماها آمد که یکسره ناموفق بود. «به وقت خماری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «سوءتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی و در نهایت «مشت آخر» که خودش کارگردانی کرد، آثار ضعیفی از آب درآمدند و نه منتقدان و نه مخاطبان را راضی نکردند. این بازیگر و کارگردان در صحنه فیلم برداری «مشت آخر» در حالی که مشغول موتورسواری بود، آسیب دید که مدتی کارش را متوقف کرد.
در انتظار بازگشت قدرتمندانه
حالا مهدی فخیمزاده قرار است با شبکه پنج سیما برای نگارش فیلمنامه یک مجموعه پلیسی معمایی همکاری کند. هنوز کارگردان این سریال که «کارآگاهان جوان» نام دارد، مشخص نشده است، اما این احتمال وجود دارد که خود فخیمزاده کارگردانی آن را بر عهده بگیرد. با این حال حتی اگر این اتفاق نیفتد، این برای نخستین بار در شش سال اخیر است که سازنده شماری از شاخصترین سریالهای پلیسی تلویزیون، در جمع عوامل اصلی یک سریال پلیسی قرار میگیرد. فخیمزاده اگرچه ورزشکار است و نسبت به 78 سالگی، شرایط جسمی بسیار خوبی دارد، اما به هر حال کارگردانی یک مجموعه تلویزیونی و حداقل شش ماه کار مداوم پر از استرس و فشار، شرایط خاصی میطلبد. با این حال او چه در قامت نویسنده و چه در قامت کارگردان، برای هر سریال پلیسی یک برگ برنده است و با توجه به انگیزهای که به دلیل دوری طولانی از ژانر مورد علاقهاش دارد، میتواند با استفاده از تجربیات موفق خود در این عرصه، بازگشتی قدرتمندانه به عرصه اکشنهای پلیسی داشته باشد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: مهدی فخیم زاده شبکه آی فیلم سریال نوروزی داوود میرباقری شبکه پنج سیما مهدی فخیم زاده فوق سری سریال پلیسی کارگردان مشهور ایرانی مهدی فخیم زاده فوق سری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۹۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کانال عصر ایران در تلگرام